Styringssystemet dekker alle de områder der lovverket stiller krav til opplæringen. Systemet dekker også andre premisser som legger føringer og rammer for opplæringen slik som budsjett og politiske vedtak.
Skolenes ledelse har ansvar for at opplæringen og driften av skolene er i tråd med styringsområdene slik de er beskrevet i styringssystemet og i lovverket.
Skoleeier har ansvar for å styre og kontrollere at de videregående skolene drives slik at de oppfylle opplæringslovens ulike krav og forskrifter innenfor de rammer som er gitt i fylkeskommunens planer og budsjetter.
Samtidig er hensikten med systemet at det skal være et verktøy i arbeidet med selvevaluering og skoleutvikling for denenkelte skole og skoleeier.
I styrings- og utviklingsdialogen mellom skolene og skoleeier skal skolene analysere og dokumentere sine resultateri arbeidet med elevene, og hvordan skolen arbeider med egen utvikling.
Denne nye utgaven av styringssystemet er forandret på flere områder etter at vi nå har erfaringer fra 5 års bruk.
For å gjøre systemet mer oversiktlig er all informasjon om de enkelte delområder samlet: