Kjennetegn på kvalitet
a) Skolens resultater for fullført og bestått er i tråd med vedtatte resultatmål
b) Elevene oppnår planlagt kompetanse i tråd med målsetting
c) Karakterutviklingen er stabil eller positiv
d) Avgangskarakterer (standpunkt- og eksamenskarakterer) for skolen og det enkelte utdanningsprogram holder seg på samme nivå eller viser positiv utvikling
e) Avviket mellom Standpunktkarakterer og eksamenskarakterer på det enkelte utdanningsprogram, de ulike trinn og aktuelle fag er innenfor det nasjonale avviket
-
1.1 Dokumentasjonskilder
● Statestikkportalen (UDIR)
● Data fra Extens
● Skoleporten
● Tilstandsrapport for vgo i Østfold -
1.1 Eksempler på god praksis
Skolens ledelse overvåker karakterer underveis i skoleåret, minimum hvert halvår. Skolens ledelse har god innsikt i, følger opp og bruker egne karakterresultater som grunnlag for å utarbeide mål, gjøre prioriteringer og iverksette relevante tiltak.
-
1.1 Lovverk og premisser
● Forskrift til opplæringsloven kap 2, §2-1 - skolebasert vurdering
● Styringsdokument for føring av karakterer og fravær
● Krafttak for læring
● Økonomiplan, årsbudsjett og oppdragsbrev -
1.1 Verktøy og faglige kilder