Kjennetegn på kvalitet
a) Elevene opplever at opplæringen er tilpasset deres faglige nivå og er meningsfylt ut fra deres forutsetninger
b) Elevene mestrer oppgavene, utvikler seg og setter seg egne, realistiske mål
c) Elevene opplever variasjon i opplæringen
-
2.1 Eksempler på god praksis
Læreren får gjennom elevsamtaler, kartlegging og observasjon et bilde av elevens læringspreferanser, potensial, og faglige nivå. Dette danner grunnlag for å legge opp undervisningen slik at den enkelte elev opplever å få utbytte av opplæringen.
Elevenes behov, evner, forutsetninger og erfaringer inngår i planleggingen og gjennomføringen av opplæringen.
Læreren differensierer opplæringen ved at elevene får prøve ut ulike arbeidsformer og Læringsstrategier.
Læreren arbeider aktivt med å påvirke elevenes selvdisiplin på en positiv måte for å hjelpe elevene i læringsarbeidet, for eksempel gjennom systematiske vaner som ansvarliggjør og forplikter elevene. Elevene får tilbakemeldinger på egen framgang og konkrete innspill på hva som kreves for å nå målene for opplæringen.
-
2.1 Lovverk og premisser
-
2.1 Verktøy og faglige kilder
● Kartleggingstester i lesing, regning, engelsk
● Observasjonsguide, klasserom
● Vurderingsverktøy
● Tilpasset opplæring og differensiering
● Matematikk på nett
● Noen eksempler fra Østfoldskolene
● PIRLS 2011, den gode leser (kort oppsummering)
● TIMMS 2011, norske elevers prestasjoner i matematikk og naturfag (kort oppsummering)
● Metodikk i NyGiv: Skrivesenteret, Lesesenteret, Matematikksenteret
● Grunnleggende ferdigheter -
2.1 Dokumentasjonskilder
● Observasjoner av undervisning
● Kartlegging i vgs (UDIR)
● Elevsamtaler
● Elevundersøkelsen (UDIR)
● Undervisningsevalueringen (innlogging til undersøkelsen)
● Undervisningsevalueringen (innlogging rapportportalen)