a) Fastsatte bestemmelser for å vurdere elevenes rett til spesialundervisning i henhold til opplæringslovens kapittel 5 følges
b) Fylkeskommunens rutiner for saksbehandling følges
c) Elever som har behov, får spesialundervisning i henhold til opplæringslovens kapittel 5.
d) Opplæringen for den enkelte elev gjennomføres i samsvar med individuell opplæringsplan (IOP)
e) Eleven opplever opplæringen meningsfylt ut i fra egne forutsetninger og spesielle behov
-
2.5 Eksempler på god praksis
Lærer har etter at vedtak om spesialundervisning foreligger utarbeidet individuell opplæringsplan (IOP) i samarbeid med eleven og eventuelt foresatte. Lærer vurderer elevens utbytte fortløpende, og foretar nødvendige tilpasninger underveis. Elevenes utvikling vurderes ut fra målene i den individuelle opplæringsplanen (IOP). Elevene som mottar spesialundervisning har individuell vurdering i tråd med reglene i forskrift til opplæringsloven kapittel 3. Elevene får også ha en skriftlig årlig oversikt (årsrapport) over opplæringen som hun/han har fått og en vurdering av egen utvikling. Skolen har rutiner for å sikre at tilbudet om spesialundervisning sees i sammenheng med den ordinære opplæringen.
-
2.5 Dokumentasjonskilder
● Ansvarsgruppe
● Observasjoner
● Kartleggingsprøver
● Elevsamtaler
● Pedagogisk rapport
● Sakkyndig vurderinger (PPT)
● Enkeltvedtak
● Elevens IOP -
2.5 Lovverk og premisser
-
2.5 Verktøy og faglige kilder
● Mal for enkeltvedtak om rett til spesialundervisning
● Mal for enkeltvedtak om ikke rett til spesialundervisning
● Veileder til utfylling av enkeltvedtak om spesialundervisning
● Mal for Individuell opplæringsplan (IOP)
● Veileder til utfylling av individuell opplæringsplan (IOP)
● Årsrapport spesialundervisning
● Veileder til utfylling av årsrapport spesialundervisning
● Enkeltvedtak om særskilt språkopplæring
● Tidslinje for sakkyndig vurdering
● iPad og svaksynte - hvordan bruke iPad i skolen (Statped)
● Digitale kompenserende hjelpemidler (Statped)
● IKT som kompenserende hjelpemiddel (Statped)
● Opplæring i kompenserende ferdigheter (Statped)
● Veiledning: spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning
● PPT og OT i Østfold