Kjennetegn på kvalitet
a) Skolens visjon og verdier er kjent og praktisert blant skolens ledere og medarbeidere
b) Ledere og medarbeidere utfører sitt arbeid i tråd med skolens strategi og når målene
c) Skolens strategi revideres etter analyser og prioriteringer basert på skolens selvevaluering og verdigrunnlag
-
4.1 Eksempler på god praksis
I strategiarbeidet gjør skolens ledelse analyser og avveininger av sammenhenger og konsekvenser. Dette innebefatter politiske og juridiske premisser, økonomiske rammebetingelser og organisatoriske forutsetninger.
Det er tydelig for alle hvordan viktige valg og beslutninger er forankret i skolens strategi. På denne måten sikres sammenheng mellom strategiske beslutninger og praktisk gjennomføring.
Lederen forstår og formidler skolens visjon, verdier og mål og bruker målene som prioriterings- og beslutningsgrunnlag. Visjon, verdier, mål, prioriteringer og begrunnelsene for disse blir gjort kjent for alle medarbeidere i møter og medarbeidersamtaler. Medarbeiderne har god innsikt i- og etterlever skolens mål, verdier og visjon.
Målene følges opp kontinuerlig. Både måloppnåelse og avvik brukes som utgangspunkt for videre utvikling. Lederne viser utholdenhet i utviklingsarbeidet og er gode modeller for medarbeiderne.
-
4.1 Dokumentasjonskilder
● Lederne selv
● Medarbeidersamtalen- oppsummeringer
● Medarbeidertilfredshets-undersøkelsen (MTM)
● Ekstern skolevurdering
● Styringsdata -
4.1 Verktøy og faglige kilder
● Lederhåndbok (Kun tilgjengelig via intranett)
//
● Fremgangsmåte ved rekruttering (Kun tilgjengelig via intranett)
● Lenke til noen eksempler fra Østfoldskolene -
4.1 Lovverk og premisser
● Ledelsesprinsippene
● Skolens mål og strategiske dokumenter
● Styringsdialogen
● Skolens sammenfattende analyse med prioriteringer
● Skolens kompetanseplan