Kjennetegn på kvalitet
a) Fastsatte bestemmelser for å vurdere elevenes rett til særskilt språkopplæring følges
b) Elever som har behov får særskilt språkopplæring, morsmålsopplæring og/eller to-språklig fagopplæring, i henhold til opplæringsloven § 3-12
c) Skolen har rutiner for saksbehandling som kan dokumenteres
d) Eleven opplever opplæringen meningsfylt ut i fra egne språklige forutsetninger
-
2.6 Eksempler på god praksis
Skolen følger fastsatte bestemmelser for å vurdere elevenes rett til særskilt språkopplæring. Eleven opplever integrering, samspill med norskspråklige medelever og lærere, og faglig utbytte gjennom særskilt språkopplæring og tospråklig fagopplæring.
-
2.6 Dokumentasjonskilder
● Observasjoner
● Elevsamtaler
● Enkeltvedtak
● Kartleggingsprøver -
2.6 Lovverk og premisser
-
2.6 Verktøy og faglige kilder
● Kartleggingsprøve Veiledning: morsmål for språklige minoriteter til § 3-12
● Veiledning: språkkompetanse i grunnleggende norsk for minoritetsspråklige
● Digitale kompenserende hjelpemidler
● Brosjyre fra fokusskolen Malakoff; Flerkulturell opplæring
● Vedtak om særskilt språkopplæring
● Veileder til utfylling av enkeltvedtak om særskilt språkopplæring